TAIDE ULKOILEE?

Työvälineinä tanssi, leikki ja kohtaaminen

Torstaina 7.4.2016 turkulaisen Ruiskadun päiväkodin aulassa kävi supina. ”Oletko sinä muka se tanssikummi?!”, ihmetteli yksi tyttäreni päiväkotikaveri, kun odottelin aulassa Tanssikummin saapumista. Kerroin jääväni ottamaan valokuvia Tanssikummin ja lasten kohtaamisista, joita odotettiin jo innolla. Eihän päiväkodissa koskaan ollut nähty ilmielävää Tanssikummia! Osalla taisivat odotukset nousta jo melkoisesti todellisuutta ihmeellisemmäksi ennen kuin oma tanssihetki oli käsillä…


Päiväkodin työntekijät olivat suunnitelleet yhdessä tanssituokiolle tarkan aikataulun. Lähes 70 innokasta jalkaa ja silmää osallistui pienissä ryhmissä 10–30 minuutin mittaisiin tanssipyrähdyksiin päivän aikana päiväkodin laulusalissa. Tanssikummin päivä alkoi tutustumisella pienten puolen lapsiin, ja kohta oltiinkin jo tanssin ja leikin pyörteissä. Samaan aikaan paikalle saapui taiteen ulkoiluttajaksi Turun kulttuurilautakunnan puheenjohtaja ja kaupunginvaltuutettu, sosiaalineuvos Maija Perho. Yhdessä päiväkodin johtaja Teija-Rita Sarénin kanssa kierrettiin ensin edellisenä päivänä avattu lasten taidenäyttely. Koko päiväkoti olikin yhtäkkiä tulvillaan taidetta!

Maija Perho ja Teija-Rita Sarén tutustuvat Viikarit-ryhmän taidenäyttelyyn

Maija Perho ja Teija-Rita Sarén tutustuvat Viikarit-ryhmän taidenäyttelyyn.

Maija Perho ja Teija-Rita Sarén näkevät taiteen lapsen kehitykselle merkityksellisenä:

Lapsi on luonnostaan ennakkoluuloton ja luova. Päiväkodissa taiteen kautta voidaan tukea lapsen luovuutta ja antaa eväitä vuorovaikutustaitojen kehittymiselle. Erilaiset lapset saavat olla taiteen kautta itseään. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että lastentarhanopettajat voisivat täydentää osaamistaan taidelähtöisten menetelmien käytöllä. Myös taiteilijoille on tärkeää saada lisäkoulutusta työskentelystä erilaisissa toimintaympäristöissä.

Tanssikummi Kaisa Koulun työpäivä alkoi 8.30 ja päättyi klo 15. Päivän aikana Kaisa kohtasi kaikki päiväkodin lapset, joten työtahti oli melkoinen. Lapsille jäikin vielä kokemusten jakamisen hinku. Innostuneina kyseltiin muiden ryhmien kokemuksista Tanssikummin kanssa. Eräässä ryhmässä tehtiin tansseja koulutunneista, toisessa ryhmän lempilelusta, kirkkaanvärisestä junasta ja kolmannessa hypättiin taikalelukoriin. Päiväkodin työntekijät pitivät päivää onnistuneena:

Oli ihana nähdä lapsia yhdessä ulkopuolisen ohjaajan kanssa. Huomasimme monta uutta puolta lapsista, joita ei omassa ohjauksessa tule esille. Oli mahtavaa, kun lapset saivat itse osallistua, jokainen omalla tavallaan.

 

Läntisen tanssin aluekeskuksen Tanssikummi Kaisa Koulu työssään.

Läntisen tanssin aluekeskuksen Tanssikummi Kaisa Koulu työssään.

Tanssikummin työvälineitä ovat leikki, läsnäolo, kohtaaminen, heittäytyminen ja tanssi. Tanssia voi pelkällä masullakin tai vaikka sormenpäällä! Tanssikummitoiminta on pitkäkestoista ammattitanssitaiteilijoiden työskentelyä erilaisissa yhteisössä kuten vanhainkodeissa, palvelutaloissa, vammaisyksiköissä, kouluissa ja päiväkodeissa. Tanssikummi on Läntisen tanssin aluekeskuksen kehittämä taidelähtöinen hyvinvointipalvelu, jossa kummi toimii osana yhteisön arkea. Kummit työskentelevät Läntisen tanssin aluekeskuksen Hyvinvointitiimissä, jonka kautta he saavat koulutusta, tukea ja työnohjausta. Tanssikummin työ vaatii rautaista ammattitaitoa, vaikka kuulostaakin yksinkertaiselta: koko päivä olemista ja leikkimistä tanssin maailmassa lasten kanssa:

Tanssikummin työn vaikutukset tulevat parhaiten esiin, kun kummi saa viettää aikaa yhteisössä pidemmän jakson kerrallaan. Läsnäolo, erilaisista hetkistä syntyvät kohtaamiset, tukeminen, kannustaminen sekä inspiroiminen liikkumiseen ja tanssimiseen osallistujien omista lähtökohdista ovat Tanssikummin tärkeimpiä työtehtäviä. Päivään mahtui monen pienen lapsen kohtaamista ja itselleni tanssikummina olikin tärkeää löytää tekemisen tapoja, joissa pystyin huomioimaan lapset ja luomaan sellaisia yhteisiä hetkiä, joihin kaikkien oli helppo omalla tavalla osallistua. Lapset lähtivät upeasti mukaan tanssin maailmaan! Yhdessä tanssiminen on varmaan parasta tutustumista, koska niin rohkeasti lapset ottivat Tanssikummin, vieraan aikuisen osaksi heidän päiväkotipäiväänsä.

 

Tanssivat pallot.

Tanssivat pallot.

Lasten tanssihetkiä seurattuaan Maija Perho ja Teija-Rita Sarén innostuvat visiomaan taiteilijoiden työstä päiväkodeissa:

Olisi mahtavaa, jos kaupungilla olisi käytössään kiertävä Tanssikummi, jota voisi varata tarpeen mukaan päiväkoteihin. Lasten liikunnallisuus, luovuus ja motoriset taidot kehittyvät tanssin kautta monipuolisesti.

Toistaiseksi Tanssikummeja on käytetty kuitenkin hyvin vähän päiväkodeissa. Toiminta on keskittynyt enemmän ikäihmisiin. Juuri äskettäin Vantaan kaupunki vakinaisti 15 taidepedagogia työskentelemään kaupungin päiväkodeissa. Kenties tulevaisuudessa joka päiväkodista löytyy ihan oma aikuinen taiteilija – luovien pienten taiteilijoiden iloksi!
Tanssikummin työskentelypäivän mahdollisti Ruiskadun vanhempaintoimikunta.

Teksti ja kuvat: Anna-Mari Rosenlöf

Vastaa

Your email address will not be published.

*