TAIDE ULKOILEE?

”En ikinä aio tanssia!”

Tanssi valtaa koulut on Läntisen tanssin aluekeskuksen ja Turun kaupungin Suomi 100 -yhteistyöhanke. Hankkeen myötä Tanssikummit ja Koko Suomi tanssii -kampanjan Turun alueen tanssihaaste-opettajat yhdistävät voimansa ja vierailevat 28.2 -13.4.2017 Turun alakoulussa ja ”valtaavat” koulun päivän ajaksi tanssille.

Maanantaina 10.4 Ilpoisten alakoulun valtausta seurasi Turun kaupungin vanhusten asumispalvelujen johtaja Kirsi Kiviniemi, joka toimii tänä ja ensi vuonna muutosagenttina Varsinais-Suomen I & O -kärkihankkeessa, jossa kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja kaikenikäisten omaishoitoa.

Kirsi aloitti päivän Koko Suomen humpalla yhdessä neljäsluokkalaisten kanssa koulun liikuntasalissa tanssiopettaja Sari Hannulan johdolla. Kouluissa opetetaan mm. Koko Suomi tanssii – humppakoreografiaa, ja samalla valmistetaan koulun oppilaita ja opettajia heinäkuun Europeade-tapahtumaan ja Turun havittelemaan humpan maailmanennätykseen.

koko_suomi_tanssii

Kirsi iloitsi, että musiikki ja liike saivat kaikki lapset tanssimaan ja poikakin, joka ensin uhosi:”En ikinä aio tanssia!”, humppasi lopulta muiden mukana. Humpan lisäksi tunnilla ehdittiin tanssia vielä Koko Suomi tanssii- katutanssikoreografiaa, joka innosti lapset ja Kirsin improvisoimaan omaa tanssia.

Kirsi Kiviniemi osallistui Taide ulkoilee -haasteeseen hoitotieteen professori Riitta Suhosen haastamana.

Kirsi Kiviniemi osallistui Taide ulkoilee -haasteeseen hoitotieteen professori Riitta Suhosen haastamana.

Välituntipihalla Tanssikummi Riikka Kosola liikutti lapsia. Koulun isommat oppilaat toimivat vuorotellen DJ:nä ja soittivat musiikkia. Näky pihalla oli kuin Fame -musikaalista lasten tanssiessa ympäri pihaa Tanssikummin johdolla.

Viimeisenä Kirsi osallistui 3 A-luokan äidinkielen tunnille yhdessä Tanssikummin kanssa. Luokalla oli lukutunti. Anna Janssonin kirja merirosvoista innoitti Tanssikummin ja lapset liikkeelliselle meriseikkailulle, jossa kielenä toimi tällä kertaa vain kehonkieli. Tanssikummi Riikka Kosola kuljetti taitavasti lasten mielikuvitusmatkaa eteenpäin.  Hetkittäin lapset olivat jättileviä tai pienen pieniä ryttykasvoisia kiviä tai he piirsivät pulpetille autionsaaren karttaa. Lopuksi kaikki lapset saivat muuttua keksimäkseen hahmoksi tai sankariksi ja liikkua hahmon tavoin.

tanssikummi_luokassa

Tanssikummi Riikka Kosola luokassa.

Kirsi ihaili lasten mielikuvitusta ja sitä, miten lapset tarinan kautta lähtivät mukaan ja heittäytyivät liikkeeseen. Kirsi toivoikin, että kaikkia lapsia kannustettaisiin luovuuteen, ja että he myös aikuisena uskaltaisivat heittäytyä. Erityisesti Kirsi kaipaisi hoiva-alalle hoitajia, jotka työn tekemisen lisäksi rohkeasti heittäytyisivät asiakkaiden kanssa keskustelemaan ja olemaan luovia.

Tanssi voi villitä ja innostaa lapsia, mutta liike myös rauhoittaa ja saa lapset keskittymään. Ilpoisten koulun 3 A-luokan opettajakin yllättyi Tanssikummihetkessä siitä, miten osa oppilaista keskittyi niin täydellisesti tarinan liikkeeseen. Opettaja kehui erityisesti poikien intensiivistä tekemistä.

Kirsi Kiviniemi kohtaa työnsä puitteissa paljon ikäihmisiä, mutta pohti päivä lopuksi, että lapset ja vanhukset ovat kuitenkin pohjimmiltaan samanlaisia. Kirsin mielessä kävi useasti myös omat alakouluikäiset lapsenlapset.

Teksti ja kuvat: Riikka Campomanes

Vastaa

Your email address will not be published.

*